Interview Paul Cremers Staf Cars

(Luxe)busje komt zo

"Onze DreamClass- en First Class-autocars, daar wíl je mee op reis! Je kan een reis met de autocar niet korter maken, maar wel aangenamer."

Paul Cremers over Staf Cars als pionier van luxe autocars. Voor zijn super populaire luxe autocars werkt Snowtravel samen met autocarbedrijf Staf Cars, een echte koploper op vlak van luxueuze autocars. De eigenaar Paul Cremers vertelt over ondernemen, rijdende dromen en pisteplezier.

Tweede generatie


Ondernemen zit bij Paul Cremers in het bloed. In de jaren ’50 richtte zijn vader Gustaaf busbedrijf Staf Cars op, waar de jonge Paul al snel door gepassioneerd raakte. “Als kind hielp ik al mee de bussen poetsen. Later startte ik als chauffeur, van schoolritjes rond de kerktoren tot sightseeing tours in Parijs en wintersportreizen naar Oostenrijk.” Maar daar bleef het niet bij. Toen Paul amper 22 was, richtte hij zijn eerste bedrijfje op: Staf Tours, dat al snel 6 vestigingen telde. Ook het busbedrijf bleef groeien door heel wat overnames zoals bijvoorbeeld Solmar, de grootste pendelspecialist op Spanje & Kroatië. Ook de samenwerking met het Duitse FlixBus deed Staf Cars alleen maar groter worden. Paul leerde zijn vrouw Annita kennen op jonge leeftijd en ook zij had dezelfde ideeën over hun toekomst samen en de toekomst van het bedrijf. Annita werkt dan ook al jaren hard mee aan hun onderneming.

Innovaties en successen


In de jaren ’80 introduceerde Staf Cars Royal Class seats in de sector, met meer beenruimte en een grotere inclinatie van de rugleuning. Later ging Paul nog verder, en ontwikkelde hij de eerste First Class-bussen voor lange afstandsreizen. Toen Snowtravel hem vroeg om te investeren in nóg meer luxe, twijfelde Paul dan ook geen seconde. “De Dreamclass-bus is echt het toppunt van luxe, met 30 echte bedden en stoelen. Ideaal om ’s nachts naar je bestemming te rijden en de volgende ochtend fit op de piste te staan. Je kan een busreis niet korter maken, maar wel aangenamer.”
 

Een milieuvriendelijke keuze 


Maar is reizen met de bus dan wel ecologisch verantwoord? Paul: “Onze busvloot bestaat uit Euro 6-diesels, schoner kan bijna niet. Ik liet onlangs berekenen wat de CO2-uitstoot is van een Snowtravel-bus van Hasselt naar de wintersportgebieden en wat een vliegtuig de lucht in blaast voor dezelfde afstand. Wel, één vliegtuigpassagier vervuilt maar liefst 30 keer zoveel als een buspassagier!

Zelf naar de piste


"In de wintermaanden trekt Paul met zijn gezin en vrienden zelf naar de pistes van Ischgl en Lech. En dat doen ze natuurlijk met hun eigen product. “We reizen minstens twee keer per jaar met onze bussen. Mijn concullega’s reizen zelf zelden met de bus, maar dat vind ik heel gek. Als je een product aan de man brengt, moet je er in de eerste plaats toch zelf in geloven? Onze DreamClass- en First Class-bussen, daar wíl je mee op reis!”